پویا

پویا

موضوع:فرهنگی؛ادبی؛اجتماعی؛طنزوآموزشی (به زبانی عمومی وبرای استفاده همه قشرها)
پویا

پویا

موضوع:فرهنگی؛ادبی؛اجتماعی؛طنزوآموزشی (به زبانی عمومی وبرای استفاده همه قشرها)

چالشهایی باپیاژه

 

 

 ۱-کم براوردکردن تواناییذهنی کودکان: به نظر می رسد پیاژه تواناییهای نوزادان وکودکان را کم تخمین زده است.

۲- شکست درتشخیص بین توانایی وعملکرد: پیاژه برای نشان دادن تواناییهای شناختی ازنحوه عملکرددرتکالیف شناختی سود می جست.امامسئله مهم این است که بین درک یک مفهوم وانجام موفقیت آمیزتکلیفی که آن مفهوم رامی سنجد تفاوت وجوددارد.

۳-ادعای وجودمراحل کلی (عمومی)رشدی: ازدیدگاه پیاژه هرمرحله جدید رشد شناختی درواقع بیانگریک شیوه تفکراست که دامنه وسیعی ازمسائل رادربرمی گیرداماتنهامیزان کمی ثبات درعملکردافراددرتکالیف مختلفی که ازقرارمعلوم توانائیهای مربوط به هرمرحله را می سنجدوجوددارد.

 

 

مراحل رشدشناختی ازنگاه پیاژه

بدون شک نظریه مراحل رشدشناختی یکی ازگرانبهاترین دستاوردهای این روان شناس سوئیسی درقلمرورشدوتعلیم وتربیت محسوب می شود. دردیدگاه پیاژه همانگونه که رشد بدنی فرد توام بایک سری دگرگونی های منظم ومتوالی است ،رشدروانی فردنیزهمان مراحل ودوره هاراطی می کند.

دوره اول: حسی حرکتی 

به لحاظ سنی 2سال اول حیات کودک مربوط به این دوره است .دراین دوره جهان اطراف برای کودک کاملا نامنظم وآشفته به نظر می آید.کودک ازوجودمستقل خویش غافل است ونمی تواند میان خودوجهان پیرامونش تمایز قائل شود.

 

دوره دوم : پیش عملیاتی

این دوره سن 2 تا 7 سالگی راشامل می شود دراین دوره کودک این توانایی راپیدا می کند که میان اشیا وحواس خودتمایز قایل شود.درنتیجه خود محوری کودک همچنان پابرجاست.

 دوره سوم: عملیات عینی

درفاصله سنی ۷ تا ۱۱  سالگی کودک می تواند به مفهومی اززمان مکان  عدداندیشه درستی و...برسد.دراین دوره کودک کشف می کند دیگران نیز همچون او دارای اعتقادات وعلایق مختلف هستند.

 

دوره چهارم ک عملیات صوری

این دوره از۱۲ سالگی تا سنین بزرگسالی را شامل می شود.دراین دوره تفکر نوجوان ازقلمرو واقعات عینی ومحسوس فاصله گرفته وبه قلمرو انتراعیات وارد می شود.

 

چند نکته درباره مراحل رشد شناختی

۱- مراحل به لحاظ کیفی باهم تفاوت دارند.دریافت کودک ازخود وجهان پیرامونش درمراحل مختلف رشد متفاوت است .

۲- هرمرحله ساخت و عملکرد خاص خودرادارد.

۳- دامنه زمانی تحول شناختی به وضعیت درونی کودکم وشرایط محیط خارج متفاوت است.

۴- پیاژه مراحل را باتوجه به به مفاهیمی همچون مکان ، فضا،زمان ،علیت ، عددو... انجام داده وهمچنین باتوجه به نحوه تخیل وزبان آموزی ، رفتارواخلاق کودک بیان کرده است .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد